Zamítnutí registrace názvu firmy se v Česku nestává často, když už ale k němu dojde, je to nepříjemné. Stoupají náklady a prodlužuje se čas na novou registraci. S názvem měla ze začátku problém i firma LAYNO Tour.
Začínající firmy často řeší v začátcích nejen samotnou podobu a strukturu firmy, ale také její název. Někdy se ale může stát, že vymyslíte skvělé neotřelé jméno, ale soud ho zamítne. Podle právníka ze Zalozfirmu.cz Petra Čížka činí tento podíl problematických registrací v Česku z celkového počtu jen zhruba půl procenta. Když se to stane, je to ale samozřejmě nepříjemné, protože to zvedá náklady a čas na novou registraci.
“Soud se navíc mnohdy jednorázově odchýlí od standardní praxe, kterou předtím používal. Škoda že neexistuje podobná věc jako v jiných zemích (např. Slovensko), kde se předem dotážete na soudě na název a dostanete závaznou rezervaci, pokud je název v pořádku,” myslí si Čížek. Zároveň dodává, že oficiální termín je “zamítnutí registrace” (např. pro klamavost názvu).
“I tento postup je sám o sobě podle mého nesprávný, správně mají upozornit na chybu a vyzvat k nápravě, v praxi však rovnou zamítají bez předchozího upozornění,” doplňuje.
“Lejno tour” neprošla. Zvítězil název LAYNO Tour
Se zamítnutou registrací měl zkušenost například Jan Vimmer, kterého napadlo založit cestovní kancelář pro mladé na základě osobní zkušenosti s levným cestováním.
“Vždy jsem našel nějakou levnou letenku (např. do Norska za 26 Kč zpáteční) a hledal někoho, kdo by se ke mně přidal a jel se mnou. Lidí přibývalo, a tak jsem založil skupinu na sociální síti Facebook, kde bych dával nabídky různých cest. Potřeboval jsem to nějak nazvat. V tu chvíli jsem nad tím nějak extra nepřemýšlel, prostě něco vtipného, co by se lehce pamatovalo. A přece jen šlo hlavně o mladé, komu byly zájezdy určené, tak proč nejít i trochu za hranu. No a vzniklo “hovno tour”. Zájemců o cestování s “hovnem” přibývalo, tak jsme se rozhodli založit oficiální cestovní kancelář,” popisuje zrod nápadu Vimmer.
Při konzultaci s notářkou mi ale bylo sděleno, že by tento název s největší pravděpodobností neprošel u rejstříkového soudu, který by měl na starost zápis naší společnosti do obchodního rejstříku, z důvodu, že se jedná o hanlivý název. Přišli tedy s méně hanlivou variantou “LEJNO Tour”.
“U té by prý pravděpodobnost, že projde rejstříkovým soudem, byla větší, ale stále by prý byla hrozba zamítnutí velká. Záleží údajně na tom, který úředník by tuto žádost dostal na stůl. V případě, že rejstříkový soud žádost o zapsání do obchodního rejstříku zamítne, propadá poplatek ve výši 6000 korun a při žádosti s novým obchodním názvem se musí platit znovu. Z toho důvodu, ale také z důvodu, že jsme na zapsání společnosti celkem spěchali, jsme transformovali název ještě jednou,” říká Jan.
Nakonec došli k názvu LAYNO Tour. “Název tak dostal trochu anglický nádech (LAY-NO, v anglickém jazyce znamená “žádné ležení”) a mladí jej stejně čtou jako lejno. Starší lidé jako lajno, takže nemají pocit, že je to něco hanlivého, a všichni jsou spokojeni,” dodává s úsměvem. Tento název již soudem bez problémů prošel.